Niedziela 9 kwietnia 2017
1 0

Dobry kierunek

Od dłuższego czasu mówiłem, że z wiosną zacznie się kolejny, ważny etap modernizacji centrum Olszyna. Tym razem obejmie on ulicę Seweryna Pieniężnego wraz z mostem św. Jakuba i plantami przy murach katedralnych oraz ulicę Partyzantów od skrzyżowania z ulicą 1 Maja do placu Konstytucji 3 Maja.

Te inwestycje są niezbędne z co najmniej dwóch powodów. Pierwszym jest dramatyczny stan nawierzchni drogowej, zwłaszcza na ul. Partyzantów, a drugim – degradacja wiekowej infrastruktury komunalnej lub nawet jej brak. Myślę tu zarówno o wymagającym natychmiastowej interwencji moście św. Jakuba, albowiem w przeciwnym razie musiałby zostać zamknięty, a także o stanie sieci wodociągowej, sanitarnej czy burzowej. Modernizacja ul. Partyzantów pozwoli też na podłączenie do sieci ciepłowniczej stojących tam budynków. Jakie to ważne, chociażby z uwagi na zjawisko smogu, nie muszę nikogo przekonywać.

Dlaczego o tym piszę właśnie dzisiaj? Ponieważ w najbliższą środę (12 bm.) podpisujemy umowę z firmą Skanska na modernizację ulicy Pieniężnego. Oznacza to tyle, że krótko  po świętach wielkanocnych rozpoczną się na niej prace – tym samym zostanie wyłączona z ruchu. Jest to niezbędne, albowiem żeby postawić nowy most, trzeba rozebrać stary. Dodam, że nowa konstrukcja m.in. pozwoli na połączenie przejściem pod ulicą dwóch parków: Centralnego i Podzamcza.

Wyłączenie ulicy Pieniężnego z ruchu wymaga stworzenia alternatywy drogowej – a to trudna operacja logistyczna. Przejeżdżającym przez centrum miasta nie będzie łatwo, ale pocieszające jest to, że harmonogram prac zakłada zakończenie inwestycji jeszcze w tym roku.

Zmiany w ruchu drogowym zaczęły się już w ten weekend i objęły ulice: Tadeusza Kościuszki, Emilii Plater, Mikołaja Reja i 22 Stycznia a także rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej i ulicę Władysława Jagiełły. Wymusiła je konieczność skierowania potoku pojazdów z ul. Pieniężnego na najbliższe ulice o zbliżonej relacji, tj. na ulicę Kościuszki i ciąg ulic Władysława Jagiełły – Feliksa Nowowiejskiego. Dlatego ponownie została otwarta ulica Emilii Plater, a na skrzyżowaniach z nią pojawiły się mini-ronda. Natomiast na rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej zamontowano separatory ruchu, stwarzając tzw. rozwiązanie turbinowe.

Poszukujących odpowiedzi na pytanie, co się zmieniło i „jak jechać?”, odsyłam na portal Bezpieczny Olsztyn.

Rozwiązania przyjęte na czas budowy mostu i modernizacji ul. Pieniężnego, o ile się przyjmą, zostaną na stałe. To jedna z planowanych zmian komunikacyjnych. Inne, to m.in. likwidacja tzw. lewoskrętów na wielu skrzyżowaniach oraz niektórych sygnalizacji świetlnych i zastąpienie ich wersją sygnalizującą możliwość wejścia pieszego – czy też skróceniem poszczególnych cyklów. To ostatnie rozwiązania zostało już częściowo wprowadzone w miniony weekend.

Myślę, że po doświadczeniach ostatnich lat jesteśmy lepiej przygotowani na czekające nas utrudnienia komunikacyjne. Mam też przekonanie, że mieszkańcy miasta coraz lepiej rozumieją, że wszystko to dzieje się tylko i wyłącznie w ich interesie, a każda budowa… kiedyś się kończy. Powiem więcej – uroda i nowoczesność, jako spójny komponent wizerunkowy Olsztyna, są coraz bardziej widoczne i doceniane, stanowiąc powód naszej dumy i satysfakcji. Słowem – to  dobry kierunek rozwoju i warto się go trzymać.

Oceń post
Ocen: 1
Zobacz również:

Wasze komentarze (0)

scrollup