Niedziela 29 stycznia 2017
0 0

Cierpliwie czekamy

Informacja, że olsztyński PKS zmienił właściciela wywołała zrozumiałe zaniepokojenie mieszkańców naszego miasta, zwłaszcza w kontekście przyszłości komunikacji autobusowej  oraz planowanej budowy Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Co prawda sprzedaż dotyczyła tylko części komunikacyjnej, ale niepokój jest zrozumiały, bo trudno sobie wyobrazić Olsztyn bez autobusów średnio- i dalekobieżnych oraz przeznaczonego dla nich dworca.

To, że tak się może stać, było dość czytelne od samego początku, gdy pojawił się pierwszy nabywca państwowego PKS-u, firma Retail Privider. Jej zainteresowanie PKS-em skupione było na nieruchomości i planach budowy centrum przesiadkowego wraz z dużą galerią handlową. Oczywiście, z akcentem na galerię. Gdy skończył się czas ochronny dla pracowników, skończyło się zainteresowanie przewozami. Może nie jest to najgorsze rozwiązanie. „Z niewolnika nie ma… przewoźnika”, a nowy właściciel skupia się tylko na przewozach, więc jest szansa, że pozamiejskiej komunikacji autobusowej w Olsztynie nie zabraknie.

A co z dworcem, a właściwie – z dworcami? W naszych planach nic się nie zmieniło i nie wyobrażamy sobie innego rozwiązania, jak dworzec zintegrowany, tj. kolejowy, autobusowy plus tzw. krańcówka tramwajowa. Chodzi przy tym o funkcjonalność, a nie o inwestora. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby dworzec kolejowy budowało PKP, a autobusowy – Retail Provider. Jednak projekty muszą się uzupełniać i powinny być realizowane w jednym czasie, zwłaszcza że jako miasto musimy jeszcze przebudować ulicę Partyzantów. Podczas ostatniego spotkania w ratuszu wszystkich zainteresowanych stron wydawało się, że wszystko pójdzie w dobrym kierunku, jednak „diabeł tkwi w szczegółach”, a tych na razie… brakuje. Wiemy na pewno, że spółka PKP przystąpiła do konsultacji z mieszkańcami, czego efektem będą konkretne rozwiązania projektowe. Dworzec Olsztyn Główny to jeden z dziesięciu projektów dofinansowanych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia i jeden z 464 dworców w całej Polsce, które są objęte szerokim programem inwestycyjnym PKP S.A. na lata 2016–2023, dlatego z tej strony większych zagrożeń nie widać. Jednak co planuje Retail Provider i jak dogaduje się z PKP, to na razie tajemnica. Dlatego warto jeszcze raz przypomnieć sztandarowe deklaracje tego partnera: centralny punkt przesiadkowy, dogodne połączenie z Zatorzem, piękny plac miejski oraz optymalizacja układu komunikacyjnego i, oczywiście,  dworzec autobusowy.

Połączenie z Zatorzem wybudują kolejarze – na resztę cierpliwie czekamy.  

Oceń post
Ocen: 0
Zobacz również:

Wasze komentarze (0)

scrollup